Pigers uddannelse
Ligestilling mellem mænd og kvinder i uddannelse gavner hvert barn.
Investering i pigers uddannelse forandrer samfund, lande og hele verden. Piger, der får en uddannelse, er mindre tilbøjelige til at blive gift som børn eller unge og er mere tilbøjelige til at leve et sundt, produktivt liv. De tjener højere indkomster, deltager i de beslutninger, der mest påvirker dem, og bygger en bedre fremtid for sig selv og deres familier. Pigers uddannelse styrker økonomien og reducerer uligheden. Det bidrager til mere stabile, modstandsdygtige samfund, der giver alle individer – inklusive drenge og mænd – mulighed for at udnytte deres potentiale. Læs også: Børn i fattigdom Men uddannelse af piger handler om mere end adgang til skole og undervisning. Det handler også om, at piger føler sig trygge i klasseværelserne og støttes i de interesseområder og karrierer, de vælger at forfølge – herunder dem, hvor de ofte er underrepræsenteret.
Når vi investerer i pigers sekundæruddannelse
- Livstidsindtjeningen for piger stiger dramatisk
- Nationale vækstrater stiger
- Børneægteskabs satser falder
- Børnedødeligheden falder
- Mødredødeligheden falder
Pigers uddannelse – Hvorfor er piger ude af skolen?
På trods af beviser for, hvor central pigers uddannelse er for udvikling, er kønsforskellene i uddannelsen fortsat meget stor. Rundt om i verden er 132 millioner piger ude af skole, inklusive 34,3 millioner i grundskolealderen, 30 millioner i ungdomsskolealderen og 67,4 millioner i ungdomsskolealderen. I lande, der er ramt af konflikt, er piger mere end dobbelt så tilbøjelige til at gå ud af skole end piger, der bor i ikke-berørte lande.
Kun 66 procent af landene har opnået kønslighed i grundskolen. På ungdomsuddannelsen udvides kløften: 45 procent af landene har opnået kønslighed i erhvervsuddannelse og 25 procent i gymnasial uddannelse. Årsagerne er mange. Barrierer for pigers uddannelse – som fattigdom, børneægteskab og kønsbaseret vold – varierer mellem lande og samfund. Fattige familier favoriserer ofte drenge, når de investerer i uddannelse. Nogle steder opfylder skoler ikke pigernes sikkerhed, hygiejne eller sanitet. I andre er undervisningsmetoder ikke kønsresponsive og resulterer i kønsmæssige huller i læring og færdighedsudvikling.På verdensplan er 132 millioner piger ude af skolen.
Pigers uddannelse – Ligestilling mellem kønnene i uddannelse
Ligestillede uddannelsessystemer styrker piger og drenge og fremmer udviklingen af livsfærdigheder – som selvledelse, kommunikation, forhandling og kritisk tænkning – som unge mennesker skal have succes. De lukker kvalifikationshuller, der opretholder lønforskelle, og bygger velstand for hele lande. Ligestillede uddannelsessystemer kan bidrage til reduktioner i skolebaseret kønsbaseret vold og skadelig praksis, herunder børneægteskab og kønslemlæstelse af kvinder.
Ligestillede uddannelsessystemer hjælper med at holde både piger og drenge i skole og opbygge velstand for hele lande.En uddannelse uden negative kønsnormer har også direkte fordele for drenge. I mange lande kan normer omkring maskulinitet give anledning til frikobling fra skole, børnearbejde, vold og rekruttering til væbnede grupper. Behovet eller ønsket om at tjene en indkomst får også drenge til at droppe gymnasiet, da mange af dem mener, at undervisning ikke er relevant for arbejdsmuligheder.
1 Comment